1 aylık Ramazan ayını bitirdikten sonra gelen Ramazan Bayramı, hepimiz için yeni bir başlangıç gibi. Ramazan ayı boyunca kimimiz oruç tuttu, kimimiz tutamadı; ancak bir gerçek var ki her birimiz yemek yemekle ilgili pek çok şey düşündü. Ramazan ayı boyunca değişen yemek yeme alışkanlıklarımız Ramazan Bayramıyla özgürleşir. Ramazan boyunca oruç tutanlar için Ramazan Bayramı, yemek düzeninin tekrar değiştiği bir süreci de başlatmaktadır. Malum, iftarda ve özellikle sahurda hem midenin rahatsız olmaması hem de rahatça uyuyabilmek için hafif beslenmek ve özellikle sıvı alımıyla vücudu desteklemek gerekir. Vücut yemeden durabilir ancak bu çok sıcak Ramazan aylarında yeterince sıvı alınmazsa hasta olunabilir. Buna sebebiyet vermemek için Ramazan ayında yenilenlere dikkat etmek, sıvı ağırlıklı beslenmek gerekir. Ağır yemeklerin pek de tercih edilmediği Ramazan ayının bitiminde yiyemediğiniz birçok yemek sizi bekliyor olacak. Tabii burada da dikkat edilmesi gereken şey bir anda bütün yemediklerinizi vücuda yüklemek değil, yavaş yavaş normal beslenmeye geçmek olacaktır.

Öncelikle sıvı alımına dikkat edip vücudu sıvısız bırakmadan katı yiyeceklere daha fazla ağırlık verilebilir. Ramazan boyunca ağır gelir diye yiyemediğiniz gıdaları her gün bir iki tanesini yiyerek alabilirsiniz. Ancak Ramazan bitti diye midenize çok fazla yüklenmeniz hiç de doğru olmaz. Çünkü Ramazan ayı boyunca mideniz dinlendi, belki de küçüldü, vücut yağlarını yaktı, muhtemelen zayıfladınız. Bu dinlenmenin ardından aklınıza her gelen gıdayı Ramazan bitti nasılsa diye yememelisiniz.



Ramazan sonrasında normal yeme alışkanlıklarınıza dönmeniz bazen zor olabilir. Ancak kendinizi, sağlığınızı, rahatınızı düşünerek normal yemek düzenine geçerken fazla abartmadan, yemek mönülerinizi bir anda büyütmeden, farklı yiyecekleri azar azar yiyerek de yapabilirsiniz bunu. Unutmayın ki vücudunuzun belli bir miktar kaloriye ihtiyacı var ve siz yakamayacağınız kadar çok kalori alırsanız hem mideniz rahatsız olur hem gereksiz kilolar da edinmiş olursunuz.

Ramazan Bayramı sırasında ne yiyeceğiz diye düşünenlere özellikle hatırlatmakta yarar var: Şeker Bayramı olarak da bilinen Ramazan Bayramı boyunca gittiğiniz her yerde size şeker ikram edecekler. Eğer şeker hastası değilseniz şeker ikramlarını çok dengeli kabul etmeli, tatlıları da küçük porsiyonlar halinde yemelisiniz. Öğlen ve akşam yemeklerinde ise bu şeker ve tatlı yüklemelerini dengelemek için sebze yemekleri, salatalar, protein yönünden zengin yiyecekler tercih edip özellikle içinde şeker olan ya da kolayca şekere dönüşebilen gıdalardan uzak durmalısınız. Örneğin salatada, içinde doğal olarak şeker bulunan havuç kullanmamalı, mümkünse Ramazan Bayramı boyunca patates kızartması ya da börek, çörek gibi hamur işlerinden uzak durmalısınız. Yemeklerinizde sofranızdan yoğurdu eksik etmemeli, mümkünse yemek yerken ekmek tüketmemelisiniz.




Yemek öncesi ya da sonrası içeceğiniz 1 fincan limonlu ve tarçınlı yeşil çay, metabolizmanızı hızlandıracak ve sizi rahatlatacaktır. Ayrıca Ramazan Bayramı boyunca gideceğiniz ev ziyaretlerinizde size ikram edilen çay, kahve vs içmek yerine limonlu su içmeniz hem midenizi rahatlatacak hem de vücudunuzu temizleyecektir.

Ramazan Bayramı boyunca zaten çok fazla şeker ve tatlı ikramıyla karşılaşacağınız için özellikle akşam yemeklerinizde yoğurtlu salata ya da hafif sebze – yoğurt karışımlarını tercih etmeniz, ekmek tüketiminden kaçınmanız, yemeklerden önce soğuk su içmeniz, yemek öncesinde, yemek sırasında ve sonrasında gazlı içeceklerden uzak durmanız midenizin sizi rahatsız etmesini önleyecektir. Akşamları eğer ille de canınız tatlı isterse meyve yiyerek tatlı ihtiyacınızı giderebilirsiniz. Özellikle ekşi meyveleri tercih etmeniz aşırı şeker yüklemesinin önüne geçecektir. Örneğin ekşi yeşil elmayı rendeleyip üzerine tarçın ekerek yiyebilirsiniz. Bunun dışında, bir kase yoğurdun içine biraz vişne ya da çilek ekleyerek kendinize katkısız ve şekersiz bir meyveli yoğurt hazırlayabilirsiniz.

Ramazan Bayramı boyunca yediklerinize dikkat etmeniz, 1 aylık Ramazan ayının sonunda dinlenmiş ve rahatlamış vücudunuzun gereksiz sorunlar yaşamamasına neden olacak ve sizi de rahatsız etmeyecektir. Özellikle bayram boyunca sebze, protein, yoğurt ve meyve ağırlıklı bir beslenmeyle zaten çok fazla şeker yüklenen vücudunuzun dengesini bulmasını sağlayabilirsiniz. Ayrıca gün içinde içeceğiniz limonlu su ve özellikle yeşil çay, metabolizmanızı çalıştıracak ve kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlayacaktır. Yeşil çay sevmeyenler adaçayı, ıhlamur, kuşburnu gibi bitki çaylarını da tercih edebilirler. Burada önemli olan abartmadan yemek, vücudumuzun dörtte üçünün sudan oluştuğunu unutmadan sıvı alımına da dikkat etmektir. Ancak sıvı alırken gazlı içeceklerden uzak durmak, su, ayran, süt ve doğal bitki çaylarını tercih etmek bedensel dengenizi korumanıza yardımcı olacaktır.